Multitaskende vrouw achter bureau

De zin en onzin over multitasken

Herken jij het volgende? Je hebt tien tabbladen open staan op je computer, helpt een collega die een vraag heeft en je stuurt ondertussen je partner een appje om te vragen of hij nog iets nodig heeft van de winkel. We zijn de hele dag bezig met multitasken. Dat geldt ook voor mij. Bijvoorbeeld als ik in de avond met mijn man een film kijk en ondertussen een bericht stuur naar mijn moeder. Dan krijg ik weer eens de opmerking van mijn man: ‘tsja, dat heb je weer gemist hè?’. Omdat ik bezig was met mijn telefoon, heb ik een stuk van de film gemist, terwijl ik écht meende twee dingen tegelijk te kunnen. Hoe zit het nu eigenlijk met multitasken?

Wat is multitasken?

Multitasken is het tegelijkertijd uitvoeren van meerdere handelingen. Denk bijvoorbeeld aan jezelf inzepen terwijl je onder de douche staat te zingen. Het gaat dan om taken die je op de automatische piloot uit kunt voeren, oftewel eenvoudige taken.

Het verschil tussen multitasken en switchtasken

Heel veel mensen zeggen dat ze aan het multitasken zijn. In praktijk blijkt het vaker om switchtasken te gaan. Bij multitasken voer je daadwerkelijk twee handelingen tegelijk uit, terwijl je bij switchtasken als het ware wisselt tussen de handelingen.

Denk maar eens aan de volgende situatie: je zit in een online meeting op je werk en ondertussen komt er een appje binnen op je telefoon. Het is een vriendin van je, die vraagt wanneer je weer eens tijd hebt om lekker samen uit eten te gaan. Waar denk jij dat je aandacht naar uitgaat?

In praktijk ben je dan niet aan het multitasken zoals we vaak denken, maar schakel je tussen de meeting en het sturen van een reactie via de app. Bij elke switch raak je 0.7 seconde tijd kwijt en neem je geen informatie op. Dat lijkt misschien niet lang, maar stel je eens voor dat je in de auto zit en ondertussen stuur je een appje naar je partner om te laten weten dat je onderweg naar huis bent… Zolang er niets verandert in het verkeer, zal het mogelijk goed aflopen. Maar wees eens eerlijk, ooit in een situatie gezeten dat iemand voor je remde, terwijl jij net even ‘afgeleid’ was door je telefoon? 0.7 kostbare seconden zijn het in dat geval.

Wil jij testen of je kunt multitasken?

Voer dan de volgende oefening maar eens uit: pak pen en papier en ga op een stoel zitten. Zet je handtekening op het papier. Dat lukte prima toch? Nu de volgende stap: til je rechterbeen zo’n 10 centimeter op van de vloer en draai rondjes tegen de klok in met dit been. Zet ondertussen, terwijl je dus met je been blijft draaien, je handtekening nog eens op papier. Twee taken tegelijk uitvoeren dus. Neuropsychologe Margriet Sitskoorn geeft deze oefening als voorbeeld om te testen of je kunt multitasken. Is het je niet goed afgegaan? Dan ben je heel normaal .

Conclusie: multitasken bestaat niet

Het gevolg van multitasken, althans het proberen om te multitasken, is dat je 40% minder productief bent. Door het switchen verlies je de ‘flow’, maak je meer fouten en vergeet je meer. Het uitvoeren van twee taken duurt langer als je tussen beiden switcht, dan wanneer je de taken na elkaar uitvoert. 80% van je aandacht gaat naar ‘niets’ als je switcht tussen taken. Oftewel, we kunnen niet multitasken. We zijn geprogrammeerd om één ding tegelijk te doen. Overbelasting van ons brein ligt op de loer. Professionals die veel multitasken, krijgen eerder een burn-out… Vrouwen kunnen trouwens ook niet multitasken. Mocht je tot hier nog hoop hebben gehad dat jij dit als vrouw wel zou kunnen, helaas.

Kunnen we dan helemaal nooit multitasken? Jawel hoor, want we ademen, terwijl we een boek lezen. Multitasken kan dus wanneer één van beide taken onbewust wordt uitgevoerd en de andere bewust. Maar goed, laten we het bij de realiteit van de dag houden. Meestal doen we het niet op deze basis, maar juist op het werk of thuis met allerlei (complexe) taken.

Tips

Stel bij aanvang van je dag (of aan het einde van de dag ervoor) je prioriteiten voor die dag. Welke taken moeten deze werkdag afgerond zijn? Zorg voor minder afleiding door bijvoorbeeld je mail uit te zetten als je op je werk met een andere taak bezig bent. Focus je op één taak en plan hier tijd voor in. Beperk afleidingen tot een minimum door een rustige plek op te zoeken.