Een opgeruimd huis...
Voor deze blog heb ik de expertise ingeschakeld van Francien van Rijt-Artz, eigenaar van Opgeruimd Jezelf Zijn! Als je op zoek bent naar rust, ruimte en overzicht, dan ben je bij haar aan het goede adres.
Over professional organizing
Vaak wordt bij professional organizing gedacht aan het opruimen van spullen. Dit is er zeker een onderdeel van, maar daarnaast biedt het zoveel meer. Denk bijvoorbeeld aan agenda- en mailbeheer. Heel beknopt samengevat helpt een professional organizer mensen om rust, ruimte en overzicht te krijgen in huis, werk én leven. Het gaat over het aanbrengen van structuur in de breedste zin van het woord.
Herken jij dit?
Stress en een opgeruimd huis
Als mensen hun huis goed georganiseerd hebben, vermindert dat stress. Mensen hebben dan het gevoel de regie over hun leven te hebben. Regie is overigens iets anders dan volledige controle, want in praktijk maakt Francien het nog wel eens mee dat perfectionistische mensen niet meer kunnen voldoen aan hun eigen hoge standaarden. Alles waar nog wat meer moet gebeuren, kan zorgen voor onrust en stress.
Wat als je nauwelijks energie hebt?
Mensen die al lange tijd met forse stressklachten kampen, kunnen enorm vermoeid zijn. Het uitvoeren van ogenschijnlijk simpele taken in en om huis, is dan een ware uitdaging geworden. Francien geeft aan dat het niet verstandig is om aan het begin van je burn-out aan de slag te gaan om bijvoorbeeld je huis in orde te maken. Het nemen van beslissingen is namelijk moeilijk als je zo vermoeid bent en keuzes moeten wel gemaakt (kunnen) worden als je meer structuur aan gaat brengen in je leven. Als je een burn-out hebt en daardoor niet de energie om allerlei taken in huis uit te voeren, kan dat ook weer voor meer stress zorgen.
Haar advies wanneer je weinig energie hebt? Laat de boel wat meer de boel. De ramen lappen komt wel weer en het schoonmaken van je huis kun je best een keer overslaan. Richt je vooral op enkele basistaken, zoals de vaatwasser inruimen en kleding op orde houden. Als je dan in de ochtend beneden komt, heb je een opgeruimd aanrecht. Als je alle was steeds in de wasmand gooit, kun je de was ook daadwerkelijk aanzetten als je er de energie voor hebt. Als je eerst het hele huis door moet om de was bij elkaar te zoeken, is je energie alweer op voordat je de wasmachine aan hebt kunnen zetten.
Wanneer je wat verder in je herstelproces bent, is de timing beter om projecten aan te pakken als het gaat over structuur in huis, werk en leven. Dan heb je meer energie om taken daadwerkelijk uit te voeren en is het makkelijker om knopen door te hakken.
Losse projecten
Zijn er meerdere eenmalige projecten in huis, zoals bijvoorbeeld het digitaliseren van foto’s of het uitzoeken van de kerstspullen? Plan een moment wanneer je hiermee aan de slag gaat en voer het dan daadwerkelijk uit. Kerstspullen sorteren en uitzoeken in de zomerdag is bijvoorbeeld veel makkelijker dan in de winter, als de spullen meer emotionele lading hebben. Komt er iets tussen, waardoor je de geplande taak niet door kunt laten gaan? Dat is niet erg. Zorg er dan wel voor dat je jouw geplande taak opnieuw inplant. Een planning is niet rigide, het zorgt er juist voor dat je flexibel kunt zijn.
Als je eenmaal achter de feiten aanloopt…
Chaos in huis geeft het gevoel dat je constant achter de feiten aanloopt. Dit is iets wat zorgt voor stress. Als je niet de mogelijkheden hebt om een professional organizer in de arm te nemen, dan is er wat Francien betreft slechts één optie. Plan een moment in om bij te werken waarin je achterloopt. Stel dat je een enorme berg was hebt, zorg ervoor dat je een dag(deel) of misschien zelfs enkele dagen inplant om het als project op te pakken. Breng eventueel de kinderen weg, zodat je je handen vrij hebt in de geplande tijd. Natuurlijk is het balen als je je tijd op deze manier aan achterstallig onderhoud moet besteden, maar je zult merken dat je er daarna heel blij mee bent als het weer bijgewerkt is. Dan hoef je het alleen nog maar bij te houden. Mogelijk kan iemand uit je familie of vriendenkring je éénmalig helpen door wat was mee naar huis te nemen? Heb je meerdere dingen om aan te pakken, denk aan de was én de keuken én de badkamer, zorg dat dat je tijd plant voor steeds één taak en ga niet van alles tegelijk doen.
Nog enkele praktische tips
Over Francien
Francien van Rijt-Artz is woonachtig in het karakteristieke Drentse dorp Dalen. Haar motto is ‘een opgeruimde leef- en werkomgeving zorgt voor rust en ruimte in je hoofd, waardoor je beter jezelf kunt zijn’. Als Master Register Professional Organizer bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) begeleidt ze mensen die wel wat ondersteuning kunnen gebruiken om rust, ruimte en overzicht te krijgen in huis, werk én leven. Werkgevers zijn vaak bereid een bijdrage te leveren voor de inzet van een professional organizer. Meer weten? Neem dan een kijkje op haar website: https://www.opgeruimdjezelfzijn.nl