Opgeruimede kast

Een opgeruimd huis...

Voor deze blog heb ik de expertise ingeschakeld van Francien van Rijt-Artz, eigenaar van Opgeruimd Jezelf Zijn! Als je op zoek bent naar rust, ruimte en overzicht, dan ben je bij haar aan het goede adres.

Over professional organizing

Vaak wordt bij professional organizing gedacht aan het opruimen van spullen. Dit is er zeker een onderdeel van, maar daarnaast biedt het zoveel meer. Denk bijvoorbeeld aan agenda- en mailbeheer. Heel beknopt samengevat helpt een professional organizer mensen om rust, ruimte en overzicht te krijgen in huis, werk én leven. Het gaat over het aanbrengen van structuur in de breedste zin van het woord.

Herken jij dit?

  • Die zolder moet al zo lang een keer onder handen genomen worden, maar waar moet je beginnen?
  • Je staat op het punt om te vertrekken en hoeft alleen de autosleutel nog maar te pakken. Die kun je dus nergens vinden! Een zoektocht naar de sleutel begint en lijkt eindeloos te duren. Wederom ben je hierdoor te laat op je werk verschenen.
  • Constant heb je het gevoel achter de feiten aan te lopen en de berg was wordt alsmaar hoger.
  • Overzicht in je mailbox heb je al lange tijd niet meer, want met meer dan 1000 mails is die mailbox eerder een gevarenzone geworden dan een plek van overzicht op je werk.

Stress en een opgeruimd huis

Als mensen hun huis goed georganiseerd hebben, vermindert dat stress. Mensen hebben dan het gevoel de regie over hun leven te hebben. Regie is overigens iets anders dan volledige controle, want in praktijk maakt Francien het nog wel eens mee dat perfectionistische mensen niet meer kunnen voldoen aan hun eigen hoge standaarden. Alles waar nog wat meer moet gebeuren, kan zorgen voor onrust en stress.

Wat als je nauwelijks energie hebt?

Mensen die al lange tijd met forse stressklachten kampen, kunnen enorm vermoeid zijn. Het uitvoeren van ogenschijnlijk simpele taken in en om huis, is dan een ware uitdaging geworden. Francien geeft aan dat het niet verstandig is om aan het begin van je burn-out aan de slag te gaan om bijvoorbeeld je huis in orde te maken. Het nemen van beslissingen is namelijk moeilijk als je zo vermoeid bent en keuzes moeten wel gemaakt (kunnen) worden als je meer structuur aan gaat brengen in je leven. Als je een burn-out hebt en daardoor niet de energie om allerlei taken in huis uit te voeren, kan dat ook weer voor meer stress zorgen.

Haar advies wanneer je weinig energie hebt? Laat de boel wat meer de boel. De ramen lappen komt wel weer en het schoonmaken van je huis kun je best een keer overslaan. Richt je vooral op enkele basistaken, zoals de vaatwasser inruimen en kleding op orde houden. Als je dan in de ochtend beneden komt, heb je een opgeruimd aanrecht. Als je alle was steeds in de wasmand gooit, kun je de was ook daadwerkelijk aanzetten als je er de energie voor hebt. Als je eerst het hele huis door moet om de was bij elkaar te zoeken, is je energie alweer op voordat je de wasmachine aan hebt kunnen zetten.

Wanneer je wat verder in je herstelproces bent, is de timing beter om projecten aan te pakken als het gaat over structuur in huis, werk en leven. Dan heb je meer energie om taken daadwerkelijk uit te voeren en is het makkelijker om knopen door te hakken.

Losse projecten

Zijn er meerdere eenmalige projecten in huis, zoals bijvoorbeeld het digitaliseren van foto’s of het uitzoeken van de kerstspullen? Plan een moment wanneer je hiermee aan de slag gaat en voer het dan daadwerkelijk uit. Kerstspullen sorteren en uitzoeken in de zomerdag is bijvoorbeeld veel makkelijker dan in de winter, als de spullen meer emotionele lading hebben. Komt er iets tussen, waardoor je de geplande taak niet door kunt laten gaan? Dat is niet erg. Zorg er dan wel voor dat je jouw geplande taak opnieuw inplant. Een planning is niet rigide, het zorgt er juist voor dat je flexibel kunt zijn.

Als je eenmaal achter de feiten aanloopt…

Chaos in huis geeft het gevoel dat je constant achter de feiten aanloopt. Dit is iets wat zorgt voor stress. Als je niet de mogelijkheden hebt om een professional organizer in de arm te nemen, dan is er wat Francien betreft slechts één optie. Plan een moment in om bij te werken waarin je achterloopt. Stel dat je een enorme berg was hebt, zorg ervoor dat je een dag(deel) of misschien zelfs enkele dagen inplant om het als project op te pakken. Breng eventueel de kinderen weg, zodat je je handen vrij hebt in de geplande tijd. Natuurlijk is het balen als je je tijd op deze manier aan achterstallig onderhoud moet besteden, maar je zult merken dat je er daarna heel blij mee bent als het weer bijgewerkt is. Dan hoef je het alleen nog maar bij te houden. Mogelijk kan iemand uit je familie of vriendenkring je éénmalig helpen door wat was mee naar huis te nemen? Heb je meerdere dingen om aan te pakken, denk aan de was én de keuken én de badkamer, zorg dat dat je tijd plant voor steeds één taak en ga niet van alles tegelijk doen.

Nog enkele praktische tips

  • Plan voldoende tijd voor het uitvoeren van een taak. Ben je eerder klaar, dan heb je een moment om iets ontspannends te doen.
  • Zet belangrijke mails bij de afspraak in je outlook agenda om zo de benodigde informatie niet op te hoeven zoeken.
  • Geef spullen, zoals de autosleutel, een vaste plek in huis. Hang je jas gelijk aan het haakje in plaats van dat je het op de grond gooit. Kost weinig energie, bespaart je een hoop frustratie.
  • Bij het inplannen van afspraken houden we vaak wel rekening met reistijd, maar niet met de tijd die je nodig hebt om van je auto naar de daadwerkelijke bestemming te komen. Door hier rekening mee te houden, voorkom je te laat komen of onnodige stress.
  • Zorg voor een overzichtelijke mappenstructuur in jouw mailbox, zodat je weet waar je mails kunt vinden en geen 1000 berichten in je inbox hebt staan.
  • Het gevoel dat je de hele dag nodig hebt om de badkamer te poetsen? Houd dan eens bij hoeveel tijd je daaraan daadwerkelijk besteedt hebt. Mogelijk haal je er interessante inzichten uit en blijkt dat je tussendoor allerlei andere (ook ontspannende/leuke) dingen gedaan hebt. Stel dat blijkt dat je ‘slechts’ 1.5 uur gedaan hebt over het poetsen van de badkamer, dan kun je het ook beter inplannen en geeft het je niet meer het gevoel dat je er de hele dag mee bezig bent geweest.

Over Francien

Francien van Rijt-Artz is woonachtig in het karakteristieke Drentse dorp Dalen. Haar motto is ‘een opgeruimde leef- en werkomgeving zorgt voor rust en ruimte in je hoofd, waardoor je beter jezelf kunt zijn’. Als Master Register Professional Organizer bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) begeleidt ze mensen die wel wat ondersteuning kunnen gebruiken om rust, ruimte en overzicht te krijgen in huis, werk én leven. Werkgevers zijn vaak bereid een bijdrage te leveren voor de inzet van een professional organizer. Meer weten? Neem dan een kijkje op haar website: https://www.opgeruimdjezelfzijn.nl