Lachende Deborah

Grinnikend door het leven

Op de middelbare school zat ik tijdens een les scheikunde naast een goede vriendin van mij. We maakten er een sport van om bij elk woord die uit de mond van de docent rolde, een liedje te zingen waar dat woord in voor kwam. Wat een dikke pret en voor we het wisten, schoten we in een eindeloze schaterlach, gevolgd door een stevige toespraak van de leraar. Oeps!

In alle eerlijkheid denk ik dat ik in mijn jeugd veel meer lachte dan vandaag de dag. Best bijzonder toch, want ze zeggen niet voor niets ‘lachen is gezond’. De momenten dat de tranen over mijn wangen rolde, omdat ik zo verschrikkelijk hard moest lachen, waren heerlijk!

Tijd om lachen eens onder de loep te nemen en te kijken wat de voordelen ervan zijn in relatie tot stress.

Lichamelijke voordelen

Wanneer je lacht, wordt de afgifte van endorfine gestimuleerd. Dit is een neurotransmitter, wat een chemische stof in je hersenen is, die helpt om berichten van de ene zenuwcel naar de andere door te geven. Endorfines hebben geweldige voordelen: ze maken je minder gevoelig voor pijn, verminderen angst en geven je een heerlijk gevoel van geluk. Naast de afgifte van endorfine, zorgt lachen ervoor dat cortisol verminderd wordt. Dit is een stresshormoon dat wanneer het te hoog is, invloed heeft op onder andere je geheugen en immuunsysteem. Ook verbetert lachen je doorbloeding, doordat je bloed sneller gaat stromen. Door te lachen, worden veel spieren in je lichaam actief en ontspannen ze zich daarna. Deze ontspanning kan na het lachen nog even aanhouden.

Psychologische voordelen

Lachen kan het gevoel van welzijn en geluk bevorderen. Je kunt je door te lachen minder angstig gaan voelen, één van de klachten die kan ontstaan bij chronische stress. Daarnaast kan lachen je helpen om beter om te gaan met moeilijke situaties en stressvolle gebeurtenissen. Je kunt dingen dan net wat luchtiger zien en beter relativeren. Laat je nou ook nog eens creatiever kunnen denken door te lachen; precies wat je nodig hebt om dat probleem op te lossen.

Sociale voordelen

Als je samen met collega’s in een deuk ligt of met iemand uit je familie elkaar goed kunt vinden door humor, verbindt en versterkt dat de sociale banden. Laten we daarbij niet vergeten dat lachen bij kan dragen aan een fijne en positieve teamsfeer. Ook kunnen moeilijke onderwerpen met een gezonde dosis humor makkelijker aan de kaak gesteld worden. Een simpele glimlach naar een ander kan je al een meer ontspannen gevoel geven.

Tips om meer te lachen

Het is voor iedereen anders waar je ontzettend om kunt lachen, dus deel ik diverse tips met je. Ikzelf kan overigens mijn lach niet inhouden als ik kijk naar lachende baby filmpjes. Mijn man heeft dat bijvoorbeeld weer niet, maar moet dan wel weer lachen omdat ik er zo’n lol om heb. Toen mijn kinderen zo klein waren en af en toe in een schaterbui omvielen, hield ik het niet meer droog. Geweldig! Goed, de tips…

  • Kijk een goede komedie. Op jouw social media accounts komen vast en zeker ook dingen voorbij waar je hartelijk om kunt lachen. Zo kijk ik nog wel eens reels van paarden die zich niet helemaal gedragen. Dat vind ik echt super leuk, om te zien dan hè… Want als ik er zelf op zit, kan ik er op dat moment minder om lachen.
  • Zoek mensen op waar je naast gezelligheid gewoon goed mee kunt lachen. Af en toe ga ik uit eten met een goede vriendin van mij en bij voorbaat weet ik dat ik aan het einde van die avond zere kaken heb.
  • Doe eens gek. Het leven is al zo serieus en ikzelf in alle eerlijkheid ook best wel een beetje. Achter de kinderen aan klauteren in Monkey Town of een waterballonnengevecht… Gewoon DOEN.
  • Omring je met kinderen. Oké, ik snap dat als je stressklachten hebt, dit niet perse de oplossing is om meer te lachen, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel. Kinderen vertellen de leukste verhalen, lachen vaker dan volwassenen en kunnen heel grappig uit de hoek komen. Zelfs in de week nadat mijn vader overleden was, waren het de kinderen die mij écht en oprecht aan het lachen kregen.
  • Doe een lachworkshop. Samen met anderen lachen, niet eens om iets in het bijzonder. Leuk om zelf aan mee te doen, misschien nog wel leuker als teamuitje of tijdens een familiedag.

Oefening baart kunst en geregeld lachen vermindert stress, zorgt voor meer ontspanning, een positievere levenshouding en een beter humeur. Of lachen daadwerkelijk ‘het beste medicijn’ is, dat durf ik niet te zeggen. Wel kunnen we stellen dat het positieve impact heeft op jouw welzijn.